Honden Vereniging Made

Binnen HV Made is er voor de VZH/BH – IPO-training de mogelijkheid om aan te sluiten bij de NRC-werkgroep Made. Wij trainen op een zeer positieve manier, er zijn geen stroom en/of geslepen prikbanden toegestaan. Het is voor ons belangrijk dat er door middel van plezier, door zowel hond als baas veel wordt geleerd. Bij de werkgroep worden een tweetal trainingen gegeven VZH/BH en IPO. VZH en IPO-training bij de NRC Werkgroep Made niet alleen voor Rottweilers maar voor iedereen die graag wil “werken” met zijn of haar hond.

VZH/BH - IPO Training

De training VZH (Verkeers Zekere Hond) bevat een uitgebreid aantal gehoorzaamheidsoefeningen en oefeningen op straat in een drukke omgeving.  Ook daar moet uw hond goed gehoorzamen. De hond moet minimaal 15 maanden oud zijn om aan het examen te kunnen deelnemen. Starten met de training kan vanaf ongeveer 6 maanden, het is aan te raden zeker eerst een puppy cursus te doen.

Examens worden afgenomen door een externe keurmeester, erkend door de Raad van Beheer. Als het examen met succes wordt volbracht, ontvangt u het landelijk erkende, door de Nederlandse Rottweiler Club, afgegeven VZH diploma. Voor de gehoorzaamheidsoefeningen moet u minimaal 42 en u kunt maximaal 60 punten behalen.  Het "straatgedeelte" krijgt de kwalificatie geslaagd of afgewezen.

Nadat de hond is geslaagd voor zijn/haar VZH/BH kan er opgegaan worden voor IPO 1, tijdens de training voor het VZH kan er al wel worden deelgenomen aan enkele IPO-onderdelen.

IPO is een afkorting van Internationale Prüfungs Ordnung en bestaat uit 3 onderdelen.
Speuren, Appel en Manwerk.

Het speuren vindt plaats op een terrein buiten de vereniging.  Voor IPO  1 loopt de geleider (eigenaar/baas van de hond) zelf een spoor uit in de vorm van een U. Voor IPO2 loopt iemand anders een spoor uit (vreemd spoor) ook een U. Voor IPO 3 ook een vreemd spoor in de vorm van een stoel. Op alle sporen liggen een aantal voorwerpen welk de hond moet verwijzen d.m.v. zitten of liggen. Bij het examen moet de hond uiteindelijk vanaf het beginpunt zelfstandig het spoor uitwerken en de voorwerpen verwijzen door daarbij te gaan zitten of liggen. De geleider moet 10 meter achter de hond lopen.

Het Appèl bestaat uit een aantal gehoorzaamheidsoefeningen en is een vervolg op de VZH. Een fikse uitbreiding is het apporteren, waarbij de hond uiteindelijk het apporteerblok moet ophalen en terugbrengen bij de geleider, over de grond en over een haag van 1 meter en een klimschutting van 1.80 meter.

Het manwerk gedeelte bestaat onder meer uit, de goed onder appél staande hond moet de pakwerker (de boef) vinden en aanblaffen. Ook hierbij staat het enthousiasme van de hond centraal. Als de pakwerker vlucht, moet de hond dit verhinderen door in de speciale mouw welke de pakwerker draagt te bijten.  De hond moet bij dit onderdeel voldoende moed tonen zonder agressief te zijn, een hond die bijt uit angst is niet geschikt voor IPO.

In tegenstelling tot wat velen denken, is dit rollenspel een groot plezier voor baas en hond. Uw hond wordt hier beslist niet agressiever van maar juist enthousiaster om naar de training te gaan.

U bent altijd welkom om eens te komen kijken.

Wij trainen op: dinsdag om 19.00 uur tot ongeveer 23.00 uur Appèl en Manwerk zondag om 9 uur verzamelen voor speuren tot ongeveer 12.00 uur op diverse speurvelden in de omgeving. Appèl en manwerk is hierna op de club vanaf ongeveer 12:00 tot 16:00.

Voor het VZH/BH en het IPO-examen dient u in het bezit te zijn van een Rashondenlogboek. Dit is aan te vragen bij de Raad van Beheer.

Geïnteresseerd? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. hij geeft u verdere instructies.

Honden Vereniging Made | Haasdijk 82 | Made

info@hondenverenigingmade.nl